כיצד להעביר את מערך ה-IT של הארגון לחוות שרתים?

העידן של היום נקרא לא פעם "עידן המידע" או "העידן הטכנולוגי". כל מי שעיניו בראשו יסכים כי מדובר בהגדרה מדויקת: אנחנו צוברים עוד ועוד מידע, יוצרים עוד ועוד מסמכים (אפילו בעת כתיבת כתבה זו), מעשירים את הררי הדאטה ברשת ולמעשה מוסיפים לעולם מיליארדי נתונים מדי יום.

כשמדובר על חברות וארגונים גדולים, הכמויות הללו מגיעות לממדי ענק אשר חייבות מקום פיזי שישמש כמארח עבורן – וזהו מרכז המידע או ה-Data Center. שם נמצא היום "הכול" ובשירותיו משתמשים ארגונים שמעוניינים במקום בטוח, יעיל ומהיר ובעיקר שריד למערך ה-IT .
אם כך, נשאלת השאלה:
כיצד להעביר את מערך ה-IT של הארגון לאותן חוות שרתים, ומה חשוב לבחון לפני המעבר?

גיבוי מלא באתר נפרד
דני סימיס, מנהל מחלקת פרויקטי תשתיות מתקדמות בבזק בינלאומי אומר כי "הפרט החשוב ביותר בכל הנוגע למעבר אל Data Center הוא נושא השרידות – ההגנה שמעניקה חוות השרתים מפני תקלה או אסון. אם אני מארח לקוח באחת החוות שלנו, אני מקים עבורו מערכת שהיא מגובה גם חשמלית, גם במערכות המיזוג וגם בתקשורת. מדוע זה חשוב כל כך? משום שתקלה, שריפה, רעידת אדמה, התקפת טילים או כל דבר אחר העשוי לגרום לפגיעה קשה במתקן אשר מתארח בתוך ארגון, יכול להביא לאובדן מוחלט של המידע, עד כדי הפסקת פעילות כוללת. גיבוי בצורה של מעבר ל-Data Center, יבטיח שהארגון על כלל המערכות שלו ימשיכו לפעול בצורה תקינה גם בעת אסון כזה.

"לכן חוות השרתים צריכה להציע גם אתר Disaster Recovery) DR), אתר בלתי תלוי שמשתמש בציוד ובחומרה נפרדת, ונמצא פיזית במקום אחר, ומהווה גיבוי לפעילות הארגון", ממשיך ואומר סימיס. "כך למעשה אנחנו קונים הכול כפול: החל משני ספקים לכל שרת, שני מערכי הזנת חשמל (מהשנאים הכפולים, כבילה ולוחות חשמל עד לשני ספקי כוח בשרת הקצה), גנרטורים מגובים ומערכות UPS יתירות ועוד. אז נכון, ההשקעה שלנו בשרידות של התשתיות היא למעשה כפולה, אבל הלקוחות זוכים בשקט: אם יש תקלה, או השבתה יזומה, הם לא ירגישו דבר. למעשה, לא פעם אנחנו מבצעים תרגילים יזומים על מערך ה-IT שלנו, בהם אנחנו מדמים תקלה באתר אחד, וממשיכים לפעול על אתר ה-DR, כדי לוודא שהכול יעבוד כמו שצריך במקרה של נפילה או אסון. בגלל השרידות, גם בחוות הלקוחות כלל לא יידעו אם ישנה תקלה במערכת אחת וימשיכו לספק שרות בזמן שאנחנו מתקנים את הבעיה".

"שמעתי הרבה סיפורים מלקוחות אשר הגיעו לבזק בינלאומי אחרי שהתרחשה אצלם נפילת מערכות, ואני משתתף בצערם, ממש כך. אחרי התקלה הגדולה הם הבינו שלנהל חדר מחשב זה דבר רציני, אם מתקינים מזגן מפוצל באיזשהו חדרון שהיה פעם משרד, עם מערכת UPS קטנה מקומית שאחראית על האתר כולו, ובסוף השבוע, באתר שאינו מאויש, המזגן טפטף על ה-UPS – המידע הרגיש באתר נהרס, הפגיעה בשירות של חברה במצב כזה היא אנושה, וזמן השחזור והחזרה לאוויר ארוך מאוד".

דני סימיס, מנהל מחלקת פרויקטי תשתיות מתקדמות, בזק בינלאומי / צילום: יח"צ
דני סימיס, מנהל מחלקת פרויקטי תשתיות מתקדמות בבזק בינלאומי 

חווה ירוקה עם קירור סלקטיבי לחסכון באנרגיה
"עוד שינוי שאנחנו מובילים הינו חווה ירוקה עם קירור יעיל במטרה לחסוך באנרגיה", מספר סימיס. "שיטות הקירור עברו שינוי עם השנים, הקירור המרכזי שהקפיא את ה-Data Center והפך לסימן ההיכר שלו עם הטכנאים שהסתובבו בו עם מעילי פליז גם בקיץ לפני עשור, הפך ל'מיזוג חכם'. מערכות הקירור של היום יונקות את האוויר החם הנפלט ממסדרון חם שבו אלפי השרתים פולטים את החום, ומזרימות אוויר קר מפתחי אוורור תת רצפתי למסדרון קר – בו השרתים שואבים את האוויר הקר. כך אנו יכולים לקרר שטחים בלי תופעת הקצר בין אוויר הקר לאוויר החם, בצורה יעילה ואפקטיבית. כל מערכת כזאת מגובה במערכת נוספת וזאת בעצם השיטה – לכל מערכת יש גיבוי וגם לגיבוי יש גיבוי".

חפשו את הגמישות בשירות

עניין מהותי נוסף הוא הגמישות של חוות השרתים בכל הנוגע לאחסון ולמשאבים הניתנים ללקוח, כמו גם הפשטות בשילוב של משאבי ענן מקומיים שמוצעים בחוות השרתים; או חומרה קיימת במודל השכרה שמוכנה לשימוש מיידי: "פעם ארגונים היו נוהגים לרכוש חומרה רבה לטובת אחסון מידע, עכשיו, נניח, שאותו ארגון זקוק לתוספת של כמה שרתים חדשים, עד שהם היו מגיעים פיזית, היה עובר זמן רב מאוד – חודשים", נזכר סימיס. "היום כל הפרוצדורה הזאת אורכת פחות מחצי שעה. מדובר בשיפור בלתי נתפס ביעילות. כוח העיבוד ושטח האחסון ניתן ללקוחות היום על גבי ענן, ש'מתארח' בתוך חוות השרתים שלנו, ואם הלקוח רוצה עוד מעבד או זיכרון, לדוגמה, הוא פשוט מוסיף אותם בשתי לחיצות כפתור דרך האתר".
הגמישות באה גם בדמות שירות אשר פועל על בסיס תשלום לפי צריכה, שמציעה בזק בינלאומי: אם בעבר לקוח הזמין רוחב פס מסוים, היה עליו לבדוק בכל חודש שרוחב הפס עדיין מספיק לצרכים שלו. כל חריגה הייתה פוגעת בביצועים בשל עומס, ואז אותו לקוח נדרש להתקשר לחברה, להזמין הרחבת רוחב פס ולהמתין לשינויים בציוד הקיים כדי להתאימו לדרישות החדשות. "השירות החדש מחבר את המתגים למערכת הבילינג וה-CRM (מערכת ניהול לקוחות), כך אנו יכולים להוריד את ההגבלה בציוד הרשת ולאפשר לכל לקוח להשתמש ולשלם לפי הצריכה בפועל, ממש כמו שאנחנו משלמים על חשמל בבית", מסביר סימיס.
לצד כל אלו הוא מציין כי חשוב לוודא שחוות השרתים מציעה שירות 24/7 גם מבחינת האבטחה הפיזית במקום ואנשי תחזוקת התשתיות, וגם מבחינת השירות הטכני שניתן ללקוחות, שרובם כמובן לא עוסקים או מתמחים במערכות מידע ביומיום. זאת מאחר וגם אם הארגון מחזיק באנשי מקצוע בתחום – לא פעם נדרש מענה מהיר בנוגע לפעולת ה-Data Center, גם בשעות לא שגרתיות.

דאטה סנטר / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
דאטה סנטר

אלפי מטרים של אירוח
בזק בינלאומי עצמה מפעילה חמש חוות שרתים באזורים שונים ברחבי הארץ, ומציעה ללקוחותיה אלפי מטרים של אירוח – שבהם משתמשות החברות הגדולות במשק, כולל ארגונים המציבים את הדרישות המחמירות ביותר: בנקים, גופים ביטחוניים, משרדי ממשלה ועוד.
לאחרונה הושקה חוות השרתים החמישית של החברה בראש העין אשר מהווה קפיצה טכנולוגית ממשית.
"החווה החדשה ממוקמת באזור התעשייה אפק בעיר. זו חווה מודולרית, עם כאלף מ"ר של רצפה ועם קיבולת חשמל מורחבת ללקוחות שזקוקים לכך במיוחד", מתאר סימיס. "היא מיועדת בעיקר ללקוחות גדולים, והיתרון שלה הוא שהיא מרוחקת גאוגרפית מהמרכז, מתל אביב, וכך יכולה לספק פתרון יעיל מבחינת השרידות – כאתר גיבוי".

סימיס מוסיף "שכמעט 40 אחוז מהאתרים הפועלים בישראל מתארחים בחוות השרתים של בזק בינלאומי. בחמשת ה-Data Center הקיימים היום מציעים ללקוחות לארח את שני האתרים – הראשי והגיבוי – על גבי הרשת שלנו. הלקוחות נהנים גם מפריסה רחבה מאוד, ומסוגים שונים של חוות, לפי צורכיהם: ישנם לקוחות ביטחוניים, למשל, שרוצים להיות מתחת לאדמה כדי שיהיו מוגנים ממתקפת טילים, ואחרים שמבחינתם הדרישה העיקרית היא רוחב פס מגובה ואבטחת המידע מתקדמת – לנו יש גם מזה וגם מזה".

בשורה התחתונה, המגמה העולמית של מעבר למחשוב ענן מעצימה את הביקושים לאתרי אירוח חדשים. "רוב הארגונים שעובדים עימנו גדלים באופן לינארי עם אירוח פיזי של מערכות מחשוב ב-Data Center. רבים מהם עוברים לענן פרטי על כל היתרונות הטמונים בכך, אלא שהענן עצמו מוקם ב-Data Center, כך שנראה עוד ועוד מהם קמים בשנים הבאות", מסכם סימיס.

מעוניינים לשמוע עוד פרטים?
מוזמנים ליצור איתנו קשר באמצעות תיבת המייל:  ZoharGu@bezeqint.co.il