בזק בינלאומי זכתה בפרס פרויקט מצטיין של הלשכה לטכנולוגית מידע בישראל עבור פיתוח מערכות אוטומציה פנים ארגוניות

בזק בינלאומי זכתה ב"פרס הפרויקטים המצטיינים" של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, בגין פיתוח מערך כלים ותהליכים אוטומטיים, שמאפשר אוטונומיה של פיתוח, תחזוקה ותפעול מערכות ללא התערבות אנושית * עדי פלורנטין, מנהל מחלקת הנדסת תוכנה בבזק בינלאומי: "התפיסה שמובילה אותנו היא NoOps – מערכות שמתפעלות את עצמן"

"פרס הפרויקטים המצטיינים" לשנת 2022 של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל יוענק לבזק בינלאומי עבור פיתוח ייחודי, שנועד להטמיע יכולות אוטומציה ואוטונומיה בתפעול מערכות הארגון וכתוצאה מכך, לייעל את העבודה, לחסוך בעלויות, ולהפנות את משאבי הארגון לחדשנות.  

"מדובר בכבוד עצום", אומר עדי פלורנטין, מנהל מחלקת הנדסת תוכנה וארכיטקטורה בבזק בינלאומי, מנהל מחלקת הנדסת תוכנה בבזק בינלאומי ומי שהוביל את הפרויקט בבזק בינלאומי.  "זו תחרות שניגשים אליה כל הארגונים הגדולים במשק. בכל שנה נבחנים בין 100 ל- 200 פרויקטים ומתוכם נבחרים מצטיינים בכמה וכמה קטגוריות. אנחנו היינו מבין שלושת הפרויקטים היחידים שהצליחו לענות על כל הדרישות – החל מערך לארגון ועד חדשנות לתעשייה – ולכן זכו לפרסים מיוחדים שלא במסגרת קטגוריות ספציפיות".

עדי פלורנטין, מנהל מחלקת הנדסת תוכנה וארכיטקטורה בבזק בינלאומי

ובהקשר זה ראוי לציין כי בעוד שהפרויקט שהוצג, התבסס רובו ככולו על שימוש בטכנולוגיה ובמשאבי האנוש הפנים ארגוניים, שני הפרסים המקבילים ניתנו עבור פיתוחים שלפחות במישור הכלכלי דרשו השקעה גדולה בהרבה. "עשינו את העבודה שלנו והצלחנו לרתום את המשאבים הפנימיים ואת ההבנה הטכנולוגית של הארגון כדי לייצר ערך חדשני".

פרדוקס החדשנות והפתרון המובנה
בתעשייה שמתבססת על התפתחות טכנולוגית ושאיפה לחדשנות, קשה להימלט מהפרדוקס המובנה: ארגונים משקיעים זמן, משאבים וכסף באיתור הכוחות היצירתיים המובילים בשוק. אחר כך משקיעים זמן, משאבים וכסף כדי שהאנשים הללו יבנו עבור הארגון את המערכים החדשניים ביותר. ואז, במקום לעלות על גל החדשנות ולאפשר לכוחות היצירתיים להמשיך ולהצעיד את הארגון לאתגר הבא, אותם אנשי מקצוע חדשניים נאלצים להשקיע את מרבית זמנם בתחזוקה, בשימור ובתפעול הקיים.

"הפרדוקס הזה מוכר כמעט בכל ארגון", אומר פלורנטין, "מגייסים חבר'ה בטופ של התעשייה אבל מהר מאוד הצוות הזה עובד בלתחזק את מה שהוא בנה. קבוצת אנשים מעולים שהדבר הכי חדשני שהם עושים יהיה לשדרג גרסאות ולדאוג לאבטחת מידע. וככה החדשנות בארגון גוועת".

– ומה הבעיה להביא אנשים שידאגו לתחזוקה ולפנות את הגורמים היצירתיים ליצור?
"אם אתה יוניקורן, ארגון שאין לו מגבלות תקציביות, אז אתה מביא עוד אנשים. אבל ברוב המקומות, אם כרגע השקעת סכום מכובד בהבאת אותם גורמים יצרניים, לא יהיה לך תקציב לגיוס נוסף".
במסגרת פעילותו בבזק בינלאומי, מצאו באגף פיתוח תוכנה בבזק בינלאומי דרך לעקוף את הפרדוקס הזה – לנצל את יכולות החדשנות של הארגון כדי לתת למכונות לעבוד במקום האנשים. "התפיסה שמובילה אותנו היא NoOps. המשמעות היא שהאנשים לא מתפעלים את המערכות אלא שהמערכות מתפעלות את עצמן".

NoOps – להפיק יותר ולהשקיע פחות
הפיתוח החדשני של בזק בינלאומי מבוסס על תפיסה ארגונית שמוביל מנהל אגף הפיתוח, חיים חזק, והביאה להקמת מערך פיתוח תוכנה מתקדם ועתיר טכנולוגיות, המאפשר לארגון התנהלות אג'ילית ומהירה בהקמת מערכות חדשות ובהכנסת שיפורים ושדרוגים כמענה לצרכים העסקיים של הארגון. אחד היעדים המרכזיים של אותו המערך הוא מיצוי השקעות קיימות ושימוש ביכולות הטכנולוגיות של הארגון כדי להפיק הרבה יותר מהפוטנציאל הארגוני מבלי להידרש להוצאות נוספות על ציוד, תוכנה או כוח אדם.

"העיקרון הוא שבזמן פיתוח מערכת חדשה, חלק מהתכנות נועד ליצור מערכות אוטונומיה שיבטיחו שתהליכי התפעול העתידיים יפעלו בעצמם, ללא צורך בהתערבות אדם", מספק פלורנטין הצצה אל הרעיון הבסיסי וממהר להדגים, "יש לנו משהו כמו 200 מערכות מידע פעילות בכל רגע נתון. צריך לעבור עליהן ועל השרתים שלנו, לעדכן מאגרי מידע, לוודא מתי הרישיונות נגמרים, לאתר תוכנות מיושנות שדורשות שדרוג, לעדכן את אבטחת המידע".

– ואת כל הדברים הללו עושים ללא התערבות אנוש?
"בדיוק. בנינו מערכת שסורקת הכל אוטומטית ומעדכנת הכל ביומן ניהול המשימות של מנהל המערכת. הוא מקבל את כל הנתונים שנאספו מהרשת, את כל התרשימים, ובמקרה הצורך, נפתחות משימות לביצוע כדי לטפל בתקלות שאותרו או יותר טוב, לתחזק מקומות שנדרשים לכך לפני שתיווצר תקלה".
וזה, מדגיש פלורנטין, רק מדגם מייצג מהיכולות האוטומטיות של המערכת.

חברת תקשורת עם יכולת של בית תוכנה
הרעיון הבסיסי פשוט, היישום שלו קצת יותר מורכב, מן הסתם – אבל עדי פלורנטין מסביר איך בזק בינלאומי כחברת תקשורת ו IT מובילה התמודדה עם האתגר הזה: "בזק בינלאומי היא חברה שמאמינה בחדשנות וקידמה, גם לטובת הלקוחות שלנו וגם לשיפור הפנימי שלנו. התפיסה הארגונית שלנו היא לחלוטין חלק מהגישה של התעשייה, המתודולוגיות שלנו הכי עדכניות ובפרקטיקה אנחנו מייצרים תוכנה על בסיס קבוע בסטנדרט של הגופים המובילים במשק. זה לגמרי חלק מה-DNA של הארגון.
חיים חזק מנהל אגף מערכות מידע בבזק בינלאומי מסכם:" הפרויקט, שהוביל עדי, והיו מעורבות בו כלל מערכות האגף, הוא חלק מתפיסה המייצרת חדשנות לכל אורך שרשרת הערך שלנו. במסגרתה,  אנחנו מלווים מוצר מרעיון, דרך הפיתוח שלו ועד הריצה שלו בייצור. מדובר בתוכנית הוליסטית, שחברות אחרות במשק באות ללמוד מאיתנו וליישם גם אצלן".

מעוניינים לשמוע עוד פרטים? מוזמנים ליצור קשר באמצעות תיבת המייל: adif@bezeqint.co.il

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם