הגידול העצום בכמויות המידע והנתונים שחברות וארגונים משתמשים בהם, מביא אותם לעבור ל-Data Centers • מנהלים במספר ארגוני ענק, שהיו אחראים על מהלך שכזה, מספרים על ההחלטה לזנוח את חדר השרתים בחברה לטובת מתקן ייעודי לאחסון מידע
כמויות המידע האדירות בארגונים, הצורך לנהל את המידע ולשמור על השרידות שלו ועידן הקורונה שהוביל ארגונים רבים לעבור לעבודה מהבית – כל אלו יצרו את הבשורה הגדולה ביותר בעולם הטכנולוגיה נכון להיום: עוד ועוד חברות גדולות עושות את הצעד המתבקש מבחינות רבות, ומעבירות את המידע שבו הן מחזיקות לאתר אחסון ייעודי, ל-Data Center.
חלק מהחברות הבינו כי "חדר שרתים" הממוקם אצלן במשרדים כבר אינו מספיק ולא מספק את מלוא צרכיהן ודרישותיהן; אחרות החליטו, בין אם בנפרד ובין אם כחלק מהמעבר ל-Data Center, להקים אתר Disaster Recovery) DR) לגיבוי, שיבטיח שכל מערכותיהן יפעלו כהלכה גם במקרה של תקלה נרחבת או של אסון בלתי נשלט.
אז מה מביא חברה לבצע צעד שכזה? מה עומד מאחורי הקלעים שלו, ואילו שיקולים מלווים את החברות הגדולות בדרך להחלטה על המהלך? שלושה מנהלי טכנולוגיה בארגונים גדולים מסבירים.
מכבי שירותי בריאות – Data Center TLV
"בשנת 2009, החלטנו שאנחנו מוציאים את ה-Data Center מחוץ למשרדים שלנו", מספר אבירם אגמון, מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO) של אגף מערכות המידע במכבי שירותי בריאות. "עד אז ה-Data Center שלנו היה בעצם קומת משרדים, וההחלטה לעבור ל-Data Center חיצוני נחשבה אז לחדשנית מאוד. עד לאותה תקופה העבירו בדרך כלל את האתר המשני, ה-DR, ואנחנו העברנו את האתר הראשי. היישום בפועל היה ב-2010".

את האתר הראשי שלה העבירה מכבי שירותי בריאות ל-Data Center של בזק בינלאומי, בתל אביב. "מדוע החלטנו על המעבר ל-Data Center? כי נראה היה לנו שספק שיודע לתת שירותי אירוח (Hosting) יעשה את זה טוב יותר מאתנו במתקן ייעודי, עם אנשים שנמצאים שם סביב השעון, במקום שבנוי בשביל לספק שירות בתחום כזה", מרחיב אגמון. "אנחנו ארגון שחייב לשמור על רציפות תפעולית תקינה, וחדר מחשב בבניין משרדים כבר לא התאים לנו". יצויין כי ב-2017 העבירה החברה גם את האתר המשני שלה, ה-DR, ל-Data Center אחר של בזק בינלאומי.
סופר פארם – Data Center Shacham
ז'אן-פול סטרוק, מתאם תשתיות טכנולוגיות של רשת סופר-פארם, על השימוש ב Data Center של בזק בינלאומי:
לקראת שנת 2011 החלטנו להעביר את אתר ה-Business Continuity של הארגון לאתר Data Center חיצוני מנוהל, חדש וחדיש – דור 2, שבו יהיו כל נתוני החברה ולפחות 50% מיכולת העיבוד של האתר הראשי. לטובת העניין נחתם הסכם לעשור, עד שנת 2021, עם בזק בינלאומי, ובמהירות פרסנו את המערכות המשניות באתר של בזק בינלאומי בפתח תקווה.
"בסוף 2017 ביצענו מהלך נוסף להקמת מערך דור 3, שהינו כפיל מוחלט של המערך הראשי של סופר-פארם (active-active) הן בכל הנתונים, הן בכל המערכות והן ביכולת לשאת את כל החברה (עם כל סניפיה – מעל 250 כיום בישראל) בצורה עצמאית ומלאה בשעת חירום ובשעת הצורך. גם בפעם הזו הוחלט ליישם את התכנון בעזרת אתר בזק בינלאומי והכפלנו את השימוש שלנו ב-Data Center בחוות השרתים בפתח תקווה".
לייבפרסון – Data Center Afek
על רקע השינויים הגלובליים, כשברקע מרחף החשש מהתפרצות גל שני, החליטו בחברת לייבפרסון לעשות צעד מהפכני שבעתיד עוד ידובר בו כמהלך משנה תודעה: ביטול הנדל"ן ומעבר מלא של העובדים לפעילות מקוונת מנקודות מרוחקות. השלוחה הישראלית של החברה, שמרכזת יותר מרבע מכוח האדם הגלובלי של הארגון ומפעילה את מרכז הפיתוח הגדול ביותר שלו, נבחרה להיות הראשונה בתור.
"זאת החלטה שהתקבלה שבועיים וחצי לפני סוף הרבעון", מסביר יובל מטלון, מנכ"ל השלוחה הישראלית של לייבפרסון, "מתוך ידיעה שמדובר בעניין מאוד מורכב – אבל מצד שני, אם יש ארגון שבנוי לעבודה מרחוק זה אנחנו, אז החלטנו לעשות מעשה".
היעד שנבחר למעבר היה ה DATA CENTER החדש "אפק", חוות השרתים החמישית של בזק בינלאומי שנחנכה בראש העין השנה, כאשר אנשי בזק בינלאומי נבחרו לבצע את כל הליך המעבר מ-א' ועד ת' בזמן שיא של שבוע אחד בלבד.
הליך המעבר החל במוצ"ש בשעה 22:00 ולמחרת בשעה 19:00 כל חדר המחשבים של לייבפרסון כבר ישב בחוות השרתים החדשה בראש העין, כאשר העובדים מברלין, מניו יורק או מסיאטל שהתחברו לרשת ביום שני בבוקר אפילו לא הרגישו שזה קרה.
שמירה על שירות ועל רציפות, ובעיקר – ראש שקט
שלושת הארגונים הגדולים הללו – שמייצרים מדי יום כמויות אדירות של מידע – בחרו כולם לאחסנו, ברמה כזו או אחרת, ב-Data Centers של בזק בינלאומי. כיום יש לחברה חמישה Data Centers בישראל, האחרון שבהם נפתח בראש העין – בשטח של כ-1,000 מ"ר. מדובר ב-Data Center בעל קיבולת חשמל של 1.6 מגה-ואט, המקבילה לצריכה של 1,200 בתי אב בשימוש רגיל.
מדוע בחרו שלושת הארגונים הללו דווקא בבזק בינלאומי? כל אחד מהדוברים מספק הסבר משלו. "אנחנו מעניקים שירות מסביב לשעון, ולכן שמירה על רציפות תפעולית ותקינות של מערכות המידע היא דבר חשוב מאין כמותו עבורנו", אומר אגמון מקופת החולים מכבי. "אם אין מחשב – אין ארגון. הבנו שנושא Data Center חייב להיות לעילא ולעילא. הייתה לנו גם מחשבה להקים Data Center בעצמנו. עשינו בדיקה וראינו שאנחנו לא מספיק גדולים כדי שזה יהיה כדאי לנו – הרי מדובר בהשקעה גבוהה, וצריך להיות מומחים לעניין.
"היתרון בבזק בינלאומי הוא שהכול פשוט עובד כהלכה. הם עומדים במבחן התוצאה בשירות, באמינות, בתקינות המערכות. בסוף אנחנו והם נמדדים בכך שהכול עובד, כלומר אם אנחנו לא שומעים שום דבר – אז הכול בסדר. בבזק בינלאומי גם מקפידים על עמידה בלוחות זמנים, כל התקשורת עובדת כסדרה, מבצעים בזמן את מה שמסכמים, ועושים זאת על הצד הטוב ביותר".
"אחד היתרונות הגדולים מבחינתנו היה היכולת לחתום על הסכם לתקופה ארוכה (עשור) בתנאים יציבים", אומר ז'אן-פול מסופר פארם. זה אתר שמנוהל בצורה מקצועית, עם תשתיות חיוניות איכותיות (תקשורת מרחבית, חשמל על פסק, גנרטורים, מיזוג אוויר, בקרה), ויחס עלות תועלת טוב וכדאי. בראייה לאחור, כבר תשע שנים חלפו, החלטתנו הייתה מצוינת ובזק בינלאומי הוכיחה את עצמה בכל תחומי ה-Data Center".
"עברנו הרפתקה די מטורפת", מסכם מטלון, "לאורך כל הדרך בנינו לנו תרחישים של דברים שעשויים להשתבש ואיך נצליח לשרוד את הבעיות הללו, אבל אני חייב לציין שהמקצוענות של בזק בינלאומי הוכיחה את עצמה בצורה יוצאת דופן. כל מה שהם תכננו עבד לפי התוכנית וכשסיימנו את המעבר הזה יכולנו להרשות לעצמנו ללכת לישון בשקט אחרי שעות ארוכות של לחץ. הרשת שלנו מוקמה בחוות השרתים בראש העין והכל עבד באופן מושלם"
רוצים להיות סיפור ההצלחה הבא ב Data Center של בזק בינלאומי?
מוזמנים ליצור איתנו קשר באמצעות תיבת המייל ZoharGu@bezeqint.co.il