צינור החמצן לעסקים בעידן הקורונה

בזמן שחלק ניכר מהאנושות מצוי בסגר השימוש באינטרנט עולה בצורה דרמטית * עבור ארגונים שהעבירו את אנשיהם לעבודה מרחוק, פס רחב תקין הוא צינור החמצן שיאפשר לעסק להימנע מקריסה כלכלית * עמיר אדד, מנהל אגף טכנולוגיה חדשה בבזק בינלאומי, על המציאות המשתנה ועל הפתרונות הטכנולוגיים שיאפשרו לנו לצלוח את המשבר ולצאת מחוזקים.

אחת מתופעות הלוואי הבולטות של מגפת הקורונה היא מעבר מסיבי לפעילות מבוססת מחשבים ושינוי קיצוני בהרגלי צריכת האינטרנט של כולנו: אנשים עובדים, שמנועים מ"ללכת לעבודה", מתחברים לרשת הארגונית מהמחשב הביתי; תלמידים, שזוכים לפטור מהליכה לבית הספר, נדרשים להתייצב מדי בוקר בפורטל של משרד החינוך; מפגשים עסקיים עברו לערוצי תקשורת מקוונים; שיעורי פילטיס עברו מטמורפוזה לפגישות וירטואליות; ואפילו ליל הסדר קיבל הכשר רבני לביצוע באמצעות אפליקציית זום. מפגשים אישיים? זה כל כך 2019. בשביל זה המציאו את הפס הרחב.

אלא שכמו שכל משתמש אינטרנט יודע – לרוחב הפס יש מגבלות ובאופן טבעי, המגבלות האלה צצות ועולות בעיקר בזמן שאנחנו הכי צריכים את המחשב. ובתרגום לימי קורונה: בכל רגע נתון.

"אם אנחנו בוחנים את נתוני הגלישה בעידן הבידוד והגבלות התנועה ומשווים לימים שקדמו לקורונה, הפערים בולטים", אומר עמיר אדד, מנהל אגף טכנולוגיה חדשה בבזק בינלאומי, "בחינה של היקף הצריכה בשיא השימוש, בנקודות הפיק, מגלה עלייה בשיעור של כ-20%, שזה המון – אבל זה לא השינוי הכי משמעותי".

לדברי אדד, דווקא בשעות שאינן שעות צריכת שיא רואים עד כמה האינטרנט הפך לכלי המניע את שגרת חיינו: "הפער הגדול באמת הוא ביתר שעות היממה. ובהקשר זה אני מתייחס ממש לכל היממה, 24/7. הצריכה עלתה באופן דרמטי בשיעור ממוצע של 50%, אולי אפילו יותר. אנשים תקועים בבית והאינטרנט אצלם כל הזמן עובד. תוסיף לזה את שיחות הוועידה באפליקציות השונות, שלוקחות רוחב פס פראי – מבחינתנו, ספקי האינטרנט, מדובר באתגר מקצועי משמעותי".

"כל הקלפים נטרפו"

אף אחד, מן הסתם, לא יכול היה לצפות את התפרצות הקורונה ואת הסגר הכללי שהוטל על חלק ניכר מהאנושות – אבל מגמת המעבר לשימוש מוגבר בפס הרחב כתחליף מהיר, חסכוני ואקולוגי למפגשים פנים אל פנים ברחבי הגלובוס היא משהו שמלווה אותנו כבר שנים ארוכות.

"ארגונים שאמצו את תפיסת המציאות של המאה ה-21 הפנימו הרבה לפני התפרצות הקורונה שזה תחום שהם חייבים להשקיע בו", אומר אדד, "ומי שלא עשה את זה בעבר ממהר ליישר קו היום. אם בעבר ראינו בלא מעט ארגונים מחשבה על איך מפחיתים עלויות בכל מה שקשור לשימוש ברוחב פס, כיום הגישה התהפכה לגמרי כי מבינים שביחס לחשיבות של השימוש ברשת, העלות הזו שולית לגמרי. אם בעבר ניסו לחשוב איך משלמים רק על מה שצורכים ואיך מצמצמים את הצריכה, כיום כל הקלפים נטרפו".

לדברי אדד, במרבית הארגונים שנאלצו להתאים את עצמם למציאות המשתנה מבינים כי הגדלת רוחב הפס היא הבסיס שיאפשר לעסק לשרוד את המשבר. "כשארגון צריך לשרוד בעולם משתנה, להתגבר על ההאטה במשק ותוך כדי כך לשנות את כל הרגלי העבודה שלו, לייצר פתרונות ולהנגיש לעובדים את הרשת הארגונית למחשבים הביתיים, הדבר האחרון שצריכים שם זה להיתקע בגלל בעיה של רוחב פס. בשבועות האחרונים שמעתי פעם אחר פעם שבאים אלינו ואומרים 'רק תגידו מספר'. תנו לנו את הפס הכי רחב שאנחנו צריכים כדי שגם אם משבר הקורונה יימשך שנתיים זה לא משהו שנצטרך לחשוב עליו בכלל".

פתרון אוטו-מג'יקלי

וכאן נכנסים אדד והצוות המובחר של אגף הטכנולוגיות החדשות לפעולה. "התפקיד שלנו זה לספק מענה שעונה לדרישות של מציאות אינטרנטית בצריכה מוגברת, בהתאם לצרכים של כל ארגון, ולא משנה על איזו טכנולוגיה הוא מתבסס. בין אם מדובר בסיב אופטי, מטרו אטרנט או SDH – אנחנו יודעים להביא את הטכנולוגיה שתאפשר לכל תשתית של רשת ארגונית להגדיל את רוחב הפס שלה מבלי לסבך את הארגון בהחלפת תשתיות ושינוי רשת. לא פחות חשוב מזה, אנחנו גם יודעים לגבות את הטכנולוגיה שאנחנו מספקים".

מה כוונתך ב"לגבות את הטכנולוגיה"?

"אני חושב שכיום כבר כמעט אין ארגונים שלא מבינים כמה קריטי לעשות שימוש בפס רחב. מצד שני, עדיין לא כולם מבינים שהרחבת הפס היא רק ההתחלה. שחשוב לייצר רשת יציבה, שלא תיפול ולא תסבול מתקלות, אחרת לא באמת עשית שינוי משמעותי בזה שהרחבת את הפס".

וכאן, מדגיש אדד, היתרון של בזק בינלאומי – גוף התקשורת הגדול במדינה, המספק תשתיות לכשליש מהמשק הישראלי – בא לביטוי מקסימלי. "כמובן שאם יש לך תקלה אנחנו נדע לתת שירות יעיל, ממוקד ומהיר, אבל הגיבוי שאני מדבר עליו יבוא לביטוי עוד הרבה קודם לכן, כשנדע לאתר פוטנציאל לבעיה ברשת לפני שהיא תפגע ביכולת הגלישה של העובדים בארגון. אנחנו קוראים לזה 'אוטו-מג'יקלי' – שהלקוח רק ירמוז לנו על משהו ותוך שתי פעולות הכל יסודר, בלי טכנאים ובלי החלפת ציוד. זה חלק מסוד הכוח שלנו, שנובע מהוורסטיליות שלנו: אנחנו יודעים לספק רוחב פס איכותי בכל טכנולוגיה ובכל סיטואציה".

בשלים לעמוד באתגר

בין אם הארגון שלכם מקיים את הפעילות שלו ברשת בעלת טכנולוגיה חדישה ובין אם אתם נשענים על רשתות וממשקים מיושנים, תחזוקה נכונה והיעזרות באנשי מקצוע מעולים יבטיחו לכם פעילות תקינה וגלישה בטוחה. כל זה, כמובן, עשוי להיפגע במקרה של בעיות אצל ספק האינטרנט – ובהקשר זה, מבהיר אדד, לבזק בינלאומי יש יתרון עצום שאין לאף מתחרה בשוק המקומי.

"מעבר לזה שלבזק בינלאומי יש את הפס הכי רחב במדינה", מדגיש אדד, "מדובר בספק היחיד בישראל שיש לו כבל תת ימי משלו. כל הקישורים אצלנו נעשים, פיזית, בתשתית של בזק בינלאומי. במיוחד בימים כאלה, של צריכה אינטרנטית מוגברת בכל הגלובוס, זה דבר שהוא מאוד משמעותי. אנחנו לא נתמכים בספקים חיצוניים כך שאם יש תקלה אין לנו בעיה לאתר אותה ולפתור אותה ואנחנו לא צריכים לפנות לספק שמקבל את התשתית מספק משנה שמפנה אותנו לספק הראשוני. הכל מבוצע אצלנו, במהירות וביעילות".

וזו אולי הסיבה לכך שבזמן שלא מעט ספקים – ובהם ענקי תוכן כמו נטפליקס ויוטיוב – מדברים על הורדת הקידוד והנמכת היכולות הטכניות, בבזק בינלאומי המגמה הפוכה בתכלית: "אני רואה איך ספקים אחרים מדשדשים ושמח שאצלנו הגישה שונה לגמרי. אנחנו אומרים להיפך: זה הזמן שלכם להרחיב את הפס ולנו יש את כל הכלים ואת כל המשאבים לספק את זה. אנחנו ערוכים לעלייה בצריכה, הכנו תשתיות ושדרגנו שרתים מתוך מחשבה על זה שנגיע לרמות כאלה של עומסים וכיום אנחנו בשלים לעמוד באתגר הזה".

אדד מדבר על חשיבה אסטרטגית לטווח רחוק, שגרמה לשדרוג מתמיד במערכות בציפייה לעלייה בכמות המשתמשים, ומדגיש שהדבר נכון שבעתיים בימים הללו. "כבר מראשית משבר הקורונה הבנו שיש כאן שינוי מגמה משמעותי. ברגע שראינו שאנשים ברחבי העולם וגם כאן בארץ מתחילים לדבר על העברת פעילות לרשת, התחלנו להיערך למצב שאותו אנחנו רואים כיום. שדרגנו את המערך שלנו, בכל תחום בעצם, כדי להגיע לכך שאם נידרש לכך נוכל לספק מענה לעלייה ניכרת בצריכה. אני שמח לראות שאנחנו עומדים באתגר ואין לי ספק שבעתיד, כשנידרש לספק פס רחב עוד יותר, נעמוד במשימה הזו באותה הצלחה שבה אנחנו כיום מנגישים ללקוחות בזק בינלאומי את המציאות המשתנה. בשביל זה אנחנו כאן".

  • המידע בחסות בזק בינלאומי, חברת התקשורת הגדולה בישראל, המספקת פתרונות IT מקצה לקצה ומתמחה בפתרונות פס רחב לכל טכנולוגיה
  • מעוניינים לשמוע עוד פרטים ?
    מוזמנים להשאיר הודעה תחת צרו קשר או לשלוח מייל ל  OferF@bezeqint.co.il