המשרדים חוסלו: לייבפרסון עברה לעבודה מרחוק באמצעות הDATA CENTER החדש של בזק בינלאומי

מסימני עידן הקורונה: חברת ההייטק הבינלאומית לייבפרסון החליטה לוותר על הנדל"ן * תעביר את 1,300 עובדיה ברחבי העולם לעבודה מהבית * הסניף הישראלי נסגר כבר השבוע ומאות עובדים החליפו את משרדי הענק ברעננה בפעילות בשלט רחוק * תשתיות המחשוב של החברה הועתקו במבצע אינטנסיבי למתקן ה DATA CENTER החדש של בזק בינלאומי * ה DATA CENTER שהושק השנה, נערך לקליטת חברות נוספות העוברות לעבודה מרחוק ולחדרי מחשוב מנוהלים

המהפכה התפיסתית של עידן הקורונה, שהעבירה את שוק העבודה לפעילות בשלט רחוק, לא באמת הפתיעה את ראשי חברת ההייטק האמריקאית לייבפרסון. אחרי הכל, מדובר בתאגיד שמייצר פלטפורמות דיגיטליות שתפקידן לקשר בין נותני שירות לצרכני קצה ולספק שירותי תוכנה שיסייעו להעברת מערך העבודה הארגונית לכלים מקוונים – וזה, בטח שמתם לב, אחד המצרכים המבוקשים ביותר בשנת 2020 (ולראיה, החברה רשמה זינוקים של עשרות מיליוני דולרים בשווי המניה שלה בנאסד"ק).

על רקע השינויים הגלובליים, כשברקע מרחף החשש מהתפרצות גל שני, החליטו בחברה לעשות צעד מהפכני שבעתיד עוד ידובר בו כמהלך משנה תודעה: ביטול הנדל"ן ומעבר מלא של העובדים לפעילות מקוונת מנקודות מרוחקות. השלוחה הישראלית של החברה, שמרכזת יותר מרבע מכוח האדם הגלובלי של הארגון ומפעילה את מרכז הפיתוח הגדול ביותר שלו, נבחרה להיות הראשונה בתור. הסכם השכירות על מתחם ענק בגודל 6,300 מ"ר בפארק ההייטק של רעננה עמד להגיע לסיומו בסוף יוני ובחברה החליטו שלא לנצל את האופציה הנדל"נית להמשך אוטומטי של החוזה.

"זאת החלטה שהתקבלה שבועיים וחצי לפני סוף הרבעון", מסביר יובל מטלון, מנכ"ל השלוחה הישראלית של לייבפרסון, "מתוך ידיעה שמדובר בעניין מאוד מורכב – אבל מצד שני, אם יש ארגון שבנוי לעבודה מרחוק זה אנחנו, אז החלטנו לעשות מעשה".

וכך, בהחלטה לביצוע מידי, הוציאה לייבפרסון לפועל את אחד המהלכים המאתגרים ביותר שגוף מעולם ההייטק יכול להתיימר לבצע: ניתוק כל רשת המחשוב והעתקתה לחוות שרתים. "מעבר לכל התשתית הארגונית שהחלטנו לחסל עם ביטול המשרדים, האתגר המשמעותי ביותר היה העברת חדר השרתים שלנו, ומדובר בעניין מאוד מסובך עם יותר ממאה שרתים פיזיים וכל מה שנלווה לזה מבחינת IT ואבטחת מידע".

היעד שנבחר למעבר היה ה DATA CENTER החדש "אפק", חוות השרתים החמישית של בזק בינלאומי שנחנכה בראש העין השנה. כאשר אנשי בזק בינלאומי נבחרו לבצע את כל הליך המעבר מ-א' ועד ת'. "מדובר במבצע בסדר גודל עצום שנדרשנו לעשות בפרק זמן חסר תקדים", מספר ערן ברק, מנהל אגף לקוחות אנטרפרייז בחטיבת פתרונות לעסקים בבזק בינלאומי,. "תוך שבוע ביצענו תכנון מדוקדק של כל המהלך המורכב הזה ובסוף שבוע אחד, לפי שעון החוף המזרחי, הרמנו את פרויקט המעבר. התחלנו עבודה במוצ"ש שלנו בשעה 22:00 ולמחרת בשעה 19:00 כל חדר המחשבים של לייבפרסון כבר ישב אצלנו בחוות השרתים החדשה בראש העין. העובדים מברלין, מניו יורק או מסיאטל שהתחברו לרשת ביום שני בבוקר אפילו לא הרגישו שזה קרה אבל בעבורנו מדובר היה ב-21 שעות של עבודה רצופה בלי דקה מנוחה".

יעילותs וחיסכון שנתי של חמישה מיליון שקל

עוד בטרם הוחלט על ביטול הנדל"ן ומעבר לפלטפורמת עבודה מרוחקת ערכה לייבפרסון סקר בין 1,300 עובדי החברה ברחבי העולם. הממצאים היו חד משמעיים: יותר מ-70% מהעובדים הכריזו כי הם מרוצים מסידור העבודה החדש שכפתה עליהם הקורונה. העבודה במשרד הביתי, התברר, מספקת להם יתרונות שאף אופן ספייס בבניין מזכוכית לא יוכל להעניק, חוסכת להם זמן יקר בדרכים, מסייעת להפחית זיהום בכדור הארץ – והכי חשוב, שומרת עליהם מפני סכנת ההידבקות המאיימת בכל פינה (או לפחות מאפשרת להם להימנע מלעטות מסכה, ותודו שגם זה לא מעט).

ומעבר ליתרונות המובנים לעובדי החברה, המעבר לעבודה מרוחקת נושא בשורה גם לחברה עצמה, כמובן. הערכה גסה מדברת על חיסכון של כחמישה מיליון שקל בשנה כפועל יוצא מביטול חוזה השכירות ברעננה – ומדובר, יש לציין, רק בסניף הישראלי. בסיאטל עובדי החברה כבר קיבלו הנחיה להתחיל ל"ארוז חפצים" כי המודל הישראלי צפוי להגיע גם אליהם ובהמשך יפונו כלל משרדי החברה. בשורה התחתונה מקווים בארגון לחסוך בין 12 ל-15 מיליון דולר בשנה בזכות ביטול הוצאות הנדל"ן.

"אין כאן שיקולי חיסכון כלכלי", ממהר מטלון להבהיר, "כי מראש הצהרנו שכל סנט שייחסך לחברה יושקע בחזרה בעובדים: בהשלמות ציוד שיאפשר להם לעבוד מהבית, בהטבות, בשיפור התנאים שלהם". וכך, למשל, מדברים בחברה על שורה של הטבות שיגיעו עד לתלוש המשכורת, כמו למשל 25% הנחה על ההשתתפות בהוצאות הליסינג (עוד הוצאה שמן הסתם תקטן באופן משמעותי עם המעבר לעבודה מהבית).

מטלון, אגב, מונה על ידי לייבפרסון לעמוד בראש צוות חשיבה שמטרתו לעצב את אופן העבודה של החברה בעתיד – הן בטווח המיידי, שבו נגיף הקורונה מחזיק אותנו כבני ערובה בבתים, והן בתקופות בריאות יותר, שבהן העולם צפוי להיפתח אבל פורמט העבודה המרוחק אמור להישאר.

"בעולם יש כמה וכמה חברות שעובדות בשלט רחוק", אומר מטלון, "אבל באף שלב לא הסתכלנו על מה שקורה אצלן כעל מודל פעולה. מבחינתנו, הרעיון הוא ליצור פורמט עבודה ייחודי מתוך אמונה שאולי בעתיד יסתכלו עלינו כעל מודל. הרעיון הבסיסי הוא קיום מערך עבודה היברידי, פלקסבילי, שבו עיקר העבודה מתבצעת מרחוק אבל ברגע שיתאפשר לחזור ולייצר מגע בלי להיחשף לסכנת ההידבקות בקורונה, המטרה היא לחזור ולקיים גם מפגשי עבודה ופעולות משותפות".

DATA CENTER עם שירות מקצה לקצה

"אני מניח שאחת הסיבות שבלייבפרסון הרגישו בטוחים מספיק לצאת למהלך כזה דרמטי בפרק זמן כל כך קצר, הייתה ההיכרות שלהם עם בזק בינלאומי ועם היכולות שלנו בהרמת פרויקטים בכזה סדר גודל", אומר ערן ברק. "בלייבפרסון ידעו שכשהם יוצאים למבצע כל כך מורכב הם חייבים שותף שיהיה איתם מהשלב של הורדת המתגים ופירוק הציוד בחדר המחשבים ברעננה ועד לרגע שהעסק חוזר לרוץ בחוות השרתים".

לדברי ערן ברק, היתרונות שחברת תקשורת והאינטגרציה כמו בזק בינלאומי מביאה למיזם המורכב הזה משתלבות בכמה מישורים ומספקות ללקוח מענה הוליסטי לצרכים המורכבים שלו: "הדאטה סנטר החדש שלנו עומד כמובן בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר בדירוג. אנחנו מספקים תשתית טכנולוגית שהיא באמת סטייט אוף דה ארט וגם ברמה של מערכות נלוות כמו חשמל, מיזוג אוויר, אבטחה אנחנו עומדים בתקן עליון של TIER3 – אבל זה באמת לא כל הסיפור".

"חלק מרכזי בעניין הוא שבזק בינלאומי היא לא רק חוות שרתים. אנחנו גם ספק תקשורת ואינטרנט הגדול במדינה, אנחנו חברת אינטגרציה שעוסקת במחשוב, ב-IT, באבטחת מידע. כשחברה בסדר גודל של לייבפרסון מפקידה את כל הדאטה הרגיש שלה בידיים של גוף חיצוני, הם צריכים לדעת שהם בטוחים במאה אחוז שהכל ייעשה בצורה אופטימלית. אני לא מתכוון להצטנע – אין בארץ אף גוף שיכול לתת מענה כולל ברמה שמתקרבת למה שאנחנו בבזק בינלאומי מציעים לארגונים גדולים בתחום הזה".

"עברנו הרפתקה די מטורפת", מסכם מטלון, "לאורך כל הדרך בנינו לנו תרחישים של דברים שעשויים להשתבש ואיך נצליח לשרוד את הבעיות הללו, אבל אני חייב לציין שהמקצוענות של בזק בינלאומי הוכיחה את עצמה בצורה יוצאת דופן. כל מה שהם תכננו עבד לפי התוכנית וכשסיימנו את המעבר הזה יכולנו להרשות לעצמנו ללכת לישון בשקט אחרי שעות ארוכות של לחץ. הרשת שלנו מוקמה בחוות השרתים בראש העין והכל עבד באופן מושלם".

המידע בחסות בזק בינלאומי, חברת התקשורת הגדולה בישראל המספקת פתרונות IT מקצה לקצה, שחנכה לאחרונה את חוות השרתים "אפק"

מעוניינים לשמוע עוד פרטים, מוזמנים ליצור איתנו קשר באמצעות תיבת המייל  ZoharGu@bezeqint.co.il